ще
згорнути
Свіжий номер

Що нового

Охорона праці

9 грудня

Як зміниться розмір мінімального посадового окладу

Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо мінімального розміру посадового окладускачати Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зміни підходів застосування прожиткового мінімуму при визначенні розмірів заробітної плати та запровадження розміру штрафної ставки та розрахункової одиниціскачати

У Мінсоцполітики оприлюднили для обговорення проєкти таких Законів України:

  • Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо мінімального розміру посадового окладу;
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зміни підходів застосування прожиткового мінімуму при визначенні розмірів заробітної плати та запровадження розміру штрафної ставки та розрахункової одиниці.

У них встановлено принципи визначення мінімального посадового окладу.

Перевіряємо стан охорони праці на підприємстві. Перелік документів

Так, деякі зміни планують внести в КЗпП і окреслити розмір мінімального посадового окладу. Мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку) працівників підприємств, установ, закладів та організацій, які фінансують з бюджету, встановлюватимуть у розмірі, не меншому за мінімальний розмір посадового окладу, визначений на 1 січня календарного року для відповідних категорій працівників.

Інші роботодавці мають встановити мінімальний оклад (тарифну ставку) або іншу мінімальну базову величину в системах оплати праці працівників у розмірі, не меншому за 50% мінімальної заробітної плати, що визначена відповідно до закону.

Мінімальний розмір посадового окладу у законі про Державний бюджет України за поданням КМУ затверджуватимуть для таких категорій осіб:

  • для працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери;
  • для працівників державних органів, органів прокуратури, суддів;
  • для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу.

Джерело: Міністерство соціальної політики України

Читайте також:

 

9 грудня

Як скласти графік відпусток на 2020 рік

Активуйте подарунковий доступ ▶ ▷

Зразок наказу про затвердження графіка відпусток 2020Скачати

На підприємстві має бути затверджений графік відпусток. Черговість їх надання визначається графіками, які затверджуються власником або уповноваженим ним органом за погодженням із виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом, і доводиться до відома всіх працівників відповідно до ч. 10 ст. 10 Закону України «Про відпустки» та ч. 4 ст. 79 КЗпП).

А ви вже склали План роботи служби з охорони праці на наступний рік?

При складанні графіка відпусток враховуються інтереси виробництва, особисті інтереси працівників та наявність можливостей для відпочинку. Також необхідно взяти до уваги низку категорій працівників, яким надається право на одержання відпустки за їхнім бажанням у зручний для них час. Це такі категорії працівників:

  • особи віком до вісімнадцяти років;
  • особи з інвалідністю;
  • жінки перед відпусткою у зв’язку з вагітністю та пологами або після неї;
  • жінки, які мають двох і більше дітей віком до 15 років або дитину-інваліда;
  • одинокі матері (батьки), які виховують дитину без батька (матері); опікуни, піклувальники або інші самотні особи, які фактично виховують одного або більше дітей віком до 15 років за відсутності батьків;
  • дружини (чоловіки) військовослужбовців;
  • ветерани праці та особи, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною;
  • ветерани війни, особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, а також особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
  • батьки – вихователі дитячих будинків сімейного типу.

Інші працівники також можуть отримати відпустку у зручний для себе, якщо це передбачено законодавством, колективним або трудовим договором.

Конкретні строки складання та порядок оформлення графіків відпусток законодавством не встановлено, тому підприємство може самостійно узгодити порядок складання графіка відпусток внутрішніми документами — у колективному договорі або правилах внутрішнього трудового розпорядку, розпорядженні, наказі тощо.

Згідно з п. 20 Типових правил внутрішнього трудового розпорядку для робітників та службовців підприємств, установ, організацій, затверджених за погодженням з ВЦРПС постановою Держкомпраці СРСР від 20.06.1984 № 213, графік відпусток складається на кожний календарний рік не пізніше 5 січня поточного року. Але пізніша дата складання графіка не буде порушенням, якщо вона зазначена в обліковій політиці підприємства.

Законодавством не встановлено й форми графіка надання відпусток. Тому роботодавець може самостійно розробити форму такого документа. Радимо скористатися як зразком наказом, наведеним на початку статті.

Графіки відпусток мають доводитися до відома всіх працівників. Тобто роботодавець має ознайомити всіх працівників із ним під підпис. Найзручніша форма доведення їх до відома — це вивішування їх для загального ознайомлення у приміщеннях підприємств та їх структурних підрозділів.

Згідно з ч. 11 ст. 10 Закон України «Про відпустки» у графіку, як правило, зазначається місяць початку використання відпустки. Конкретний період надання щорічних відпусток у межах, установлених графіком, узгоджується між працівником і власником або уповноваженим ним органом.

Під час планування можна врахувати й надання відпустки частинами за домовленістю між роботодавцем та працівником. Але при цьому слід дотримуватися правила щодо безперервної частини відпустки. Так, основна безперервна частина відпустки має становити не менше ніж 14 календарних днів.

6 грудня

З 2020 року в Україні святкуватимуть День чоловіків

Наказ про залучення до роботи у святковий день

Президент України Володимир Зеленський запропонував відзначати День чоловіків 19 листопада, в Міжнародний день чоловіків. Відповідний проєкт указу Президента розробило Міністерство соціальної політики України.

Мета проєкту – сприяння ґендерній рівності в усіх сферах життя, а також відзначення усіх заслуг чоловіків у розбудові держави та консолідації громадянського суспільства в Україні.

Свої пропозиції та зауваження до проєкту можна надсилати до 21.12.2019 на адресу: Міністерство соціальної політики України, 01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10. Або на e-mail: yyv@mlsp.gov.ua.

Скачуйте Інструкції з охорони праці та пожежної безпеки

5 грудня

Кабмін звільнив Романа Чернегу з посади голови Держпраці

Як підготуватися до перевірки Держпраці

Уряд на засіданні 4 грудня ухвалив низку кадрових рішень, зокрема звільнив з посади очільника Державної служби України з питань праці Романа Чернегу. Про це йдеться в повідомленні на офіційному сайті уряду.

Водночас Кабмін поклав тимчасове виконання обов’язків голови Держпраці на Дегнера Ігоря Анатолійовича.

Крім голови Держпраці, уряд звільнив голову Державної іпотечної установи Андрія Камузу, голову правління державної компанії Надра України Ярослава Климовича, а також прийняв звільнення заступниці міністра закордонних справ Олени Зеркаль та звільнив голову Нацслужби здоров’я Олега Петренка.

Перевірки у сфері праці

3 грудня

Який місяць 2020 року найвигідніший для відпустки

Наказ про перенесення робочих днів у 2020 роціскачати

Наказ про надання щорічної відпусткискачати зразок

Графік відпусток 2020скачати

Наказ про перенесення відпустки з виробничих потребскачати

Наступного року Уряд рекомендує підприємствам перенести лише один робочий день — понеділок 6 січня на суботу 11 січня. Таке рішення він закріпив у розпорядженні «Про перенесення робочих днів у 2020 році» від 23.10.2019 № 995-р.

Документ має рекомендаційний характер. Остаточне рішення про перенесення вихідних і робочих днів на підприємстві ухвалює власник або уповноважений ним орган (керівник) підприємства.

Активуйте подарунковий доступ ▶ ▷

Якщо ваше підприємство працює за п’ятиденним робочим графіком із двома вихідними днями в суботу і неділю, а керівник вирішить дотримати рекомендацій Уряду, в січні матимете різдвяні мініканікули — із 4 до 7 січня.

Для відпустки в 2020 році краще обрати місяць, у якому багато робочих днів та мало (або взагалі немає) свят. Якщо піти у відпустку в такому місяці, отримаєте більшу суму за місяць. У 2020 році «вигідних» місяців всього три:

  • липень (23 робочі дні);
  • вересень (22 робочі дні);
  • грудень (22 робочі дні).

Якщо бажаєте довше відпочивати, заплануйте відпустку у місяці зі святами. Адже святкові дні до щорічної відпустки не зараховують. Свят в Україні багато, однак у травні найбільше. Бажаєте відпочивати довше, йдіть у відпустку у травні.

Читайте також:

2 грудня

У грудні 2 суботи будуть робочими

Скачайте план роботи служби охорони праці на 2020 рік

У грудні потрібно пам’ятати про перенесення робочих днів. Уряд Розпорядженням від 10.01.2019 № 7-р рекомендував перенести такі робочі дні:

  • понеділок 30 грудня на суботу 21 грудня;
  • вівторок 31 грудня на суботу 28 грудня.

Проте на Новий рік відпочиватимемо чотири дні підряд: з 29 грудня до 1 січня.

Читайте також:

До того ж у грудні потрібно пам’ятати про перенесення робочих днів. Нагадуємо, що Уряд Розпорядженням від 10.01.2019 № 7-р рекомендував перенести такі робочі дні: понеділок 30 грудня на суботу 21 грудня; вівторок 31 грудня на суботу 28 грудня. Проте на Новий рік відпочиватимемо чотири дні підряд: з 29 грудня до 1 січня.

Джерело: https://www.kadrovik01.com.ua/news/3390-plyus-2-roboch-suboti-u-grudn

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту.

28 листопада

Трудові книжки відходять у минуле

Витрати на охорону праці: оформлюємо правильно

Міністр Кабінету Міністрів України Дмитро Дубілет розповів, що на засіданні 27 листопада урядовці підтримали законопроект, який має зробити трудові книжки необов’язковими.

«Тепер очікуємо, коли за законопроект проголосує Рада», — написав він на своїй Facebook-сторінці.

Також на вчорашньому засіданні прийняли постанову, якою передбачено, що громадяни зможуть попросити свого поточного роботодавця передати в електронній формі інформацію про стаж до 2000 року (зараз у Пенсійного фонду є інформація тільки з 2000 року). Це дозволить у майбутньому зробити призначення пенсій та інших соціальних виплат повністю дистанційно, без необхідності відвідувати Пенсійний фонд.

Скористайтеся калькулятором стажу онлайн

«Також прийняли ще одну круту штуку, — поділився Д. Дубілет. — Цією постановою ми дали можливість отримувати електронні сервіси пенсійного фонду (наприклад, усілякі довідки) не тільки за допомогою цифрового підпису, але й за допомогою BankID. Цифровий підпис все ще має низьке проникнення серед українців. а Інтернет-банками ПриватБанку, monobank та інших банків-учасників користуються багато хто».

Скасування трудових книжок — справа не одного дня. Тому важливо, як і раніше, вести їх правильно. Допоможуть у цьому рекомендації від експертів. Приклад оформлення у трудовій книжці записів про прийняття та підтвердження права на пільгову пенсіюскачати  Більше корисної інформації — у Довіднику

Джерело: Facebook-сторінка Дмитра Дубілета

27 листопада

Чи відповідальний роботодавець за ейджизм на підприємстві

Активуйте подарунковий доступ ▶ ▷

Наказ про прийняття на роботуСкачати

Наказ про прийняття на роботу зі шкідливими умовами праціСкачати

Держава зобов’язана створити умови для повного здійснення громадянами права на працю з гарантією рівних можливостей у виборі професії та роду трудової діяльності. Право кожного громадянина заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується, закріплено у ст. 43 Конституції України. 

Витрати на охорону праці: оформлюємо правильно

Так склалося, що більшість роботодавців у нашій країні обирають саме молоді кадри, а працівників та кандидатів на працевлаштування віком 45+ намагаються уникати. Однак згідно з КЗпП обмежень за віком не існує.

Головне управління Держпраці у Дніпропетровської області звертає увагу, що повноваження про дискримінацію надані Уповноваженому ВРУ з прав людини. Якщо людина вважає, що її дискримінують, вона має право звернутися із скаргою до державних органів, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, Уповноваженого ВРУ з прав людини, або до суду.

Реалізація цього права не може бути підставою для упередженого ставлення, а також не може спричиняти жодних негативних наслідків для особи, яка скористалася таким правом, та інших осіб.

Роботодавці у випадку дискримінації людини, зокрема за віком, несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення законодавства про запобігання та протидію дискримінації. Крім того, особа має право на відшкодування матеріальної шкоди та моральної шкоди, завданих їй унаслідок дискримінації. Порядок відшкодування матеріальної шкоди та моральної шкоди визначається Цивільним кодексом України та іншими законами.

Як прийняти працівника на роботу без порушень

Джерело: Управління Держпраці у Дніпропетровської області

27 листопада

Держпраці штрафує за невиконання нормативів із працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році

Активуйте подарунковий доступ ▶ ▷

Список працюючих осіб з інвалідністюСкачати Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідівСкачати

Фахівці Управління Управління Держпраці у Черкаській області за інформацією Фонду соціального захисту інвалідів проводять перевірки суб’єктів господарювання у частині дотримання роботодавцями порядку працевлаштування осіб з інвалідністю, установленого Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та постановою КМУ від 31 січня 2007 №70 «Деякі питання реалізації норм Законів України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та «Про зайнятість населення».

Калькулятор розрахунку квоти інвалідів

Станом на листопад 2019 року здійснено понад 200 перевірок. Зокрема у жовтні 2019 року відбулося 7 планових та позапланових перевірок.

Наразі суб’єкти господарювання, в яких було проведено інспектування, дотримуються вимог законодавства та виконують відповідні норми.

Управління Держпраці у Черкаській області нагадує:

  • для підприємств, установ і організацій, які використовують найману працю, встановлено норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік;
  • коли на підприємстві працює від 8 до 25 осіб – у кількості одного робочого місця.

За невиконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю законодавством передбачена адміністративна відповідальність.

Згідно з ч. 2, ст. 188-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення за порушення законодавства про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю — штраф від 1 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Працевлаштування без порушень

За інформацією Управління Держпраці у Черкаській області

25 листопада

Затверджено План здійснення комплексних перевірок підприємств у 2020 році

Перевірте, чи всі необхідні документи з охорони праці є у вас на підприємстві

Підставою для проведення комплексного планового заходу державного нагляду (контролю) є внесення одного й того самого суб’єкта господарювання до планів перевірок різних органів державного нагляду.

Комплексний плановий захід проводиться один раз на рік, при цьому всі контролюючі органи, які запланували перевірку певного суб’єкта господарювання, можуть його перевірити лише у строки, встановлені Планом здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2020 рік.

Всього у 2020 році перевірять 32 216 підприємств.

Скачайте План комплексних перевірок на 2020 рік

22 листопада

Змінено вимоги до застосування національних стандартів

Перевірте свої знання з охорони праці

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про стандартизацію»скачати

ВРУ ухвалила закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про стандартизацію». Він діє з 16.10.2020, за винятком окремих положень, які набувають чинності через три роки. Його мета — увідповіднити національну систему стандартизації міжнародній та європейській практиці. Зокрема, цей закон передбачає:

  • добровільне застосування національних стандартів;
  • недопущення погодження проєктів національних стандартів із державними органами;
  • недопущення нормативно-правового регулювання відносин, пов’язаних із розробленням стандартів підприємств, установ та організацій і технічних умов;
  • відміну галузевої стандартизації — протягом 15 років центральні органи виконавчої влади мають право у відповідних сферах діяльності та в межах своїх повноважень перевіряти, переглядати свої галузеві стандарти, щоб перевести їх на національний рівень або на рівень підприємств чи скасувати такі стандарти.

20 листопада

Неякісні медогляди стали причиною зростання рівня профзахворювань

Скачайте Перелік робіт, де є потреба у професійному доборі

Згідно з даними ФСС за 9 місяців 2019 року, порівняно з 9 місяцями 2018 року, кількість професійних захворювань збільшилась з 1314 до 1662, або на 26,5%.

Попередні та періодичні медичні огляди є обов’язковим для всіх працівників, зайнятих на роботах зі шкідливими або небезпечними умовами праці, важких роботах, або таких, де є потреба у професійному доборі. Крім того, вони обов’язкові для осіб віком до 21 року незалежно від умов праці.

Метою проведення медоглядів є визначення стану здоров’я працівника, зокрема, можливості виконання ним певних трудових обов’язків, своєчасне виявлення гострих чи хронічних професійних захворювань, встановлення у разі необхідності медичних протипоказань щодо здійснення окремих видів робіт тощо.

Профілактика захворювань

Роботодавці зобов’язані організувати проведення медоглядів за власні кошти. Крім того, за результатами медичних оглядів роботодавці повинні у повному обсязі провести відповідні оздоровчі заходи, визначені в заключному акті, а також усунути причини, що призводять до професійних захворювань (отруєнь).

Неякісне проведення оглядів, ухилення від них працівника або незабезпечення проходження медогляду роботодавцем можуть стати причиною розвитку чи загострення професійного захворювання.

Страхові експерти з охорони праці Фонду під час перевірок особливу увагу приділяють своєчасності організації та проходження передбачених законодавством медоглядів найманими працівниками, виконанню оздоровчих заходів відповідно до заключного акта за результатами медоглядів.

Як організувати здоровпункт на підприємстві

20 листопада

Що потрібно знати про відміну трудових книжок

Посадовець Управління Держпраці у Чернівецькій області акцентував на тому, що держава не ставить собі за мету ліквідацію трудових книжок, як таких.

Перевіряємо стан охорони праці на підприємстві. Перелік документів

Він підкреслив, що йдеться лише про переведення цих документів у цифровий формат. Для переведення трудових книжок в електронний вид доведеться створити єдиний реєстр працівників, до якого необхідно внести повну інформацію про трудову діяльність. Наразі ці дані зберігаються в Пенсійному фонді, але тільки з 2000 року. Стаж, напрацьований раніше, поки можна підтвердити тільки записами в трудовій книжці.

Відповідальність у сфері праці

18 листопада

Держстат скасував звіт за формою № 7-тнв

Наказ про скасування форми державного статистичного спостереження № 7-тнв (річна)скачати

З 1 січня 2020 року втратить чинність наказ Держстату № 242, яким затверджено Звіт про травматизм на виробництві (форма № 7-тнв).

Організовуємо роботу з охорони праці

З метою приведення нормативних актів Держстату у відповідність до законодавства наказом від 21.10.2019 № 348 визнано таким, що втрачає чинність з 1 січня 2020 року, наказ Державної служби статистики від 18.08.2014 № 242, яким затверджено форму державного статистичного спостереження № 7-тнв (річна) «Звіт про травматизм на виробництві у 20__ році». Подавати її повинні були юридичні особи щорічно не пізніше 28 лютого.

Наразі Держкомстат не затвердив іншої форми звіту аналогічної тематики. А отже, подавати форму № 7-тнв (річна) за 2019 рік не потрібно.

18 листопада

Роботодавців чекають нові штрафи у сфері праці

Перевіряємо стан охорони праці на підприємстві. Перелік документів

Штрафи за порушення законодавства про працю 2019Скачати

Комітет ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів доопрацював та підготував до другого читання законопроект від 02.09.2019 № 1233 «Про внесення змін до статті 265 Кодексу законів про працю України». Законопроект прийнятий Радою у першому читанні 03.11.2019.

Збільшення штрафів законопроект не передбачає — у цьому питанні народні депутати пішли назустріч бізнесу, який вважає нинішні штрафи непомірними та економічно необґрунтованими.

Відповідальність у сфері праці

Законотворці пропонують зменшити штрафні санкції або обійтися лише попередженням. Детальніше про зміни — у таблиці.

Норма КЗпП

 

Розмір штрафу

 

Пропонований розмір

 

Фактичний допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків

 

30 МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення

 

10 МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, а до юросіб та ФОП, які використовують найману працю, та є платниками єдиного податку 1-3 груп —попередження. Вчинення порушення повторно протягом 2 років з дня виявлення порушення — 30 МЗП за кожного працівника.

 

Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці

 

10 МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення

 

2 МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення

 

Недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу» , «Про альтернативну (невійськову) службу» , «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

 

10 МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення

4 МЗП за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, а до юросіб та ФОП, які використовують найману працю, та є платниками єдиного податку 1-3 груп —попередження.

 

Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю для виявлення неоформлених працівників

 

100 МЗП

 

16 МЗП

Порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абз. 2 - 7 ч. 2 ст. 265 КЗпП

 

1 МЗП

1 МЗП за кожне порушення. За повторне протягом року з дня виявлення порушення — 2 МЗП за кожне порушення

 

15 листопада

Штраф за недопуск інспектора з праці до перевірки

Контролери Держпраці на порозі: як діяти?

Штрафи за порушення законодавства про працю 2019Скачати

Головний державний інспектор відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів ГУ Держпраці у Київській області провів інспекційне відвідування фізичної особи – підприємця. Однак ФОП відмовилась отримати направлення на перевірку, а отже і надати та підписати необхідні документи.

Як уникнути штрафів

На юридичну адресу ФОП було надіслано друге направлення на проведення перевірки та вимога надати документи до 21 жовтня 2019 року. У визначену дату документи так і не були надані. Фахівець Держпраці склав акт про неможливість проведення інспекційного відвідування та разом із приписом направив його на юридичну адресу ФОП. За недопуск до перевірки на ФОП накладено штраф у розмірі 417 300 грн.

7 листопада

Експерт розповів, як розслідувати нещасний випадок із роботодавцем

Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві затверджений постановою КМУ від 17.04.2019 № 337 (далі — Порядок № 337).

Перевіряємо стан охорони праці на підприємстві. Перелік документів

Розслідувати нещасний випадок, що стався з роботодавцем, який є відповідальною особою за охорону праці, не може комісія підприємства. Згідно з законодавством роботодавець не може бути одночасно потерпілим, головою комісії та особою, яка затверджує акт за формою Н-1. Як вказує Володимир Шапінський, експерт з охорони праці, розслідувати такі нещасні випадки можна трьома способами.

Зокрема керівник підприємства може прийняти на роботу особу, на яку покладе функції з охорони праці та призначить її головою комісії.

Якщо факт нещасного випадку встановлено у судовому порядку і нещасний випадок не підлягає спеціальному розслідуванню, розслідування організовує підприємство, де стався такий випадок, або його правонаступник у разі реорганізації цього підприємства.

Витрати на охорону праці: оформлюємо правильно

9 жовтня

Працівник втратив руку на виробництві через наказ головного інженера

Такого висновку дійшов Луцький міськрайонний суд Волинської області, розглянувши нещасний випадок, який трапився 8 травня 2018 року на підприємстві ТОВ «Євровуд Україна».

Як розслідувати нещасний випадок за новим порядком

Суд встановив, що під час робочого дня 8 травня минулого року головний інженер цього підприємства дав усне розпорядження електромонтеру виконувати роботи, які не передбачені його посадовими обов’язками. Зокрема, він наказав працівнику через технологічні люки ланцюгового конвеєра сушильної камери проводити видалення з тирси кусків деревини, що є роботою з підвищеною небезпекою.

Оскільки розпорядження головного інженера є обов’язковими до виконання всіма працівниками підпорядкованих підрозділів підприємства, електромонтер взявся до роботи. Однак у процесі виконання сталося нещастя – йому відірвало руку на рівні верхньої третини плеча.

Як засвідчила експертиза технічний стан транспортера скребкого, котрий встановлений на виробничій території ТОВ «Євровуд Україна», не відповідав вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки.

Скачати шпаргалку

Таким чином, головний інженер допустив порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, що спричинило тяжкі наслідки для потерпілого. Суд призначив йому покарання у виді позбавлення волі на строк три роки з позбавленням права обіймати посади пов’язані з керівництвом робіт з підвищеною небезпекою на такий же термін, проте змінив це покарання на умовне терміном на один рік та шість місяців.

Усі витрати, пов’язані з лікуванням чоловіка, взяло на себе підприємство «Євровуд Україна» та Фонд соціального страхування, куди підприємство сплачує внески.

Джерело: Волинські Новини

8 жовтня

За яких умов безоплатно видається молоко працівникам

У Кодексі законів про працю України визначено, що на роботах зі шкідливими умовами праці робітникам видається безплатно за встановленими нормами молоко або інші рівноцінні харчові продукти (ст. 166). Це ж право передбачене у ст. 7 Закону України «Про охорону праці».

Чи можна замінити молоко згущеним

Відповідно, законослухняний роботодавець зобов’язаний забезпечити працівників безоплатно молоком або іншими рівноцінними харчовими продуктами в достатній кількості для відновлення функціонального стану організму, здоров’я працівника, підтримання високого рівня працездатності та профілактики професійних захворювань.

З 1 березня 2018 року відповідно до розпорядження КМУ від 18.12.2017 № 1022-р на території України не застосовується «Порядок безоплатної видачі молока або інших рівноцінних харчових продуктів працівникам, зайнятим на роботах із шкідливими умовами праці», затверджений постановою Держкомпраці СРСР і Президії ВЦРПС від 16.12.1987 № 731/П-13.

Проте це не означає, що відмінена сама безплатна видача молока працівникам!

Як організувати безоплатну видачу молока навіть попри скасований Порядок

Згідно з рекомендаціями Мінсоцполітики України роботодавець самостійно вирішує всі питання щодо безкоштовної видачі молока або інших рівноцінних харчових продуктів працівникам, зайнятим на роботах зі шкідливими умовами праці, у колективному договорі або угоді на підставі результатів атестації робочих місць за умовами праці, порядок проведення якої затверджено Постановою КМУ від 01.08.1992 № 442.

Державними санітарними нормами та правилами «Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу», затвердженими наказом МОЗ України від 08.04.2014 № 248 (далі – ДСНП № 248), визначено, що шкідливі умови праці – стан умов праці, за якого рівень впливу одного або більше факторів виробничого середовища та/або трудового процесу перевищує допустимий.

Згідно із ДСНП № 248 умови праці на робочих місцях працівників визначаються за результатами лабораторних досліджень (вимірювань), що є одним із етапів проведення атестації робочих місць.

Атестація робочих місць

Крім того, згідно з постановою КМУ від 27.06.2003 № 994 «Про затвердження переліку заходів та засобів з охорони праці» (зі змінами), обсяг і джерела фінансування витрат на охорону праці визначаються в колективному договорі або угоді.

Пунктом 6 переліку заходів та засобів з охорони праці, затвердженого зазначеною постановою, передбачено забезпечення працівників, зайнятих на роботах з важкими та шкідливими умовами праці, лікувально-профілактичним харчуванням, молоком чи рівноцінними харчовими продуктами, а також газованою солоною водою відповідно до Кодексу законів про працю України, Закону України «Про охорону праці» та колективного договору або угоди.

Джерело: Управління Державної служби України з питань праці у Полтавській області

1 жовтня

Кол-центр оштрафували на 1,5 млн грн за нелегальних працівників

Яка відповідальність чекає на порушників вимог із охорони праці

Підприємство допустило до роботи 12 працівників без укладання трудових договорів, оформлених наказами чи розпорядженнями власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому КМУ.

Відтак Головним управлінням винесено фінансову санкцію на суб’єкт господарювання у розмірі 1 502 280 грн.

Штрафи за порушення законодавства про працю 2019скачати

Нелегальних працівників виявили під час проведення фактичної перевірки з питань дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками.

Джерело: Головне управління Держпраці у Львівській області

Як уникнути штрафів

30 вересня

КМУ змінив список професій, які дають право на вихід на пенсію в 50 років


Список №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовахСкачати Список №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовахСкачати

Кабмін скоротив список професій, які дають право на вихід на пенсію у 50 років за наявності стажу: 20 років для жінок, 25 — для чоловіків (постанова КМУ від 14.08.2019 № 708 «Про внесення змін до списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених постановою КМУ від 24 червня 2016 р. № 461», що почала діяти з 20.08.2019).

Як призначають пенсію за віком на пільгових умовах

До документа внесено такі зміни:

1. У Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах:

1) у розділі III:

абзаци шостий та шістнадцятий підрозділу 1 виключено;

абзац п’ятдесят другий підрозділу 3 виключено;

підрозділ 6 доповнено абзацом такого змісту:

«працівники, які здійснюють безпосередню організацію та контроль за виконанням робіт під час технологічних процесів у зазначених виробництвах»;

2) підрозділ 3 розділу IV доповнено абзацом такого змісту:

«працівники, які здійснюють безпосередню організацію та контроль за виконанням робіт під час технологічних процесів у зазначених виробництвах»;

3) підрозділ 21 розділу VII доповнено абзацом такого змісту:

«працівники, які здійснюють безпосередню організацію та контроль за виконанням робіт під час технологічних процесів у зазначених виробництвах».

2. У Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах:

1) підрозділ 6 розділу III доповнено абзацом такого змісту:

«працівники, які здійснюють безпосередню організацію та контроль за виконанням робіт під час технологічних процесів у зазначених виробництвах»;

2) розділ IV доповнено абзацом такого змісту:

«працівники, які здійснюють безпосередню організацію та контроль за виконанням робіт під час технологічних процесів у зазначених виробництвах»;

3) підрозділ 22 розділу VIII доповнено абзацом такого змісту:

«працівники, які здійснюють безпосередню організацію та контроль за виконанням робіт під час технологічних процесів у зазначених виробництвах».

Зі списку спеціальностей виключили такі:

  • верховий доменних печей;
  • машиніст тельферів, зайнятий на гарячих ділянках робіт;
  • укладальник прокату, зайнятий на гарячих ділянках робіт.

Пільгова пенсія

 

27 вересня

З’явився єдиний порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час освітнього процесу

Скачати акт про нещасний випадок, що стався із здобувачем освіти

МОН установило єдиний порядок розслідування й обліку нещасних випадків, що сталися під час освітнього процесу (наказ МОН від 16.05.2019 № 659 «Про затвердження Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися із здобувачами освіти під час освітнього процесу», що почав діяти з 16.08.2019). Водночас втратило чинність Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах.

Нове Положення встановлює єдиний порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, стажистами, клінічними ординаторами, аспірантами, докторантами під час освітнього процесу, зокрема і під час трудового та професійного навчання в закладах освіти і в організаціях, на підприємствах на території України. Він поширюється на заклади дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), позашкільної, спеціалізованої, фахової передвищої, вищої освіти та заклади післядипломної освіти незалежно від форм власності й підпорядкування.

Розслідуванню підлягають випадки, що сталися:

  • під час навчальних занять;
  • прямування на заняття з одного корпусу закладу освіти до іншого пішки чи на транспорті;
  • позакласних, позашкільних та інших заходів у вихідні дні, якщо вони проходять під керівництвом працівника закладу освіти;
  • занять із трудового та професійного навчання;
  • виробничої і навчальної практики тощо.

Розслідування нещасного випадку проводить комісія освітнього закладу протягом п’яти днів з дня її створення. Нещасні випадки, що сталися на підприємстві, розслідує комісія освітнього закладу разом із представником підприємства.

Тест «Чи знаєте ви, як розслідувати нещасний випадок на підприємстві»

Під час розслідування нещасного випадку комісія із розслідування нещасного випадку повинна:

  • з’ясувати обставини та причини нещасного випадку;
  • отримати пояснення від потерпілого (за можливості);
  • виявити й опитати свідків та осіб, які допустили порушення нормативно-правових актів з охорони праці та безпеки життєдіяльності;
  • визначити, чи пов’язаний нещасний випадок з освітнім процесом;
  • розробити заходи щодо попередження подібних нещасних випадків;
  • скласти акт розслідування нещасного випадку;
  • скласти акт про нещасний випадок, що стався із здобувачем освіти за формою Н-Н, якщо нещасний випадок пов’язаний з освітнім процесом, у п’яти примірниках, які затверджує керівник закладу освіти.

До акта Н-Н додають пояснення свідків, потерпілого та інші документи щодо обставин нещасного випадку, наявності шкідливих і небезпечних чинників та довідку.

Як проводять розслідування нещасного випадку, контролює засновник приватного закладу освіти або керівник органу управління освітою, до сфери якого належить заклад освіти, а також представники професійних спілок, наймані особи з питань охорони праці.

Дія наказу не поширюється на осіб, які працюють за трудовим договором (контрактом) або фактично допущені до роботи в закладах освіти, а також на здобувачів освіти освітніх закладів, що належать до Міноборони та МВС.

 

Розслідування нещасних випадків

26 вересня

Затверджено Положення щодо застосування нарядів-допусків на виконання робіт підвищеної небезпеки

Скачайте акт-допуск на виконання робіт підвищеної небезпеки на території підприємства

Наряд-допуск на виконання робіт підвищеної небезпекиСкачати

Як застосовувати наряди-допуски на роботи підвищеної небезпеки, відтепер регламентує спеціальне Положення (наказ Мінсоцполітики від 04.07.2019 № 1045 «Про затвердження Положення щодо застосування нарядів-допусків на виконання робіт підвищеної небезпеки в металургійній промисловості та залізорудних гірничо-збагачувальних комбінатах» (далі — Положення), що діє з 16.08.2019).

Це Положення поширюється на роботи підвищеної небезпеки, які виконуються за нарядом-допуском на підприємствах і в організаціях у металургійній промисловості та на залізорудних гірничо-збагачувальних комбінатах.

Тест на тему: «Проведення робіт за нарядом-допуском»

Перелік робіт підвищеної небезпеки, які виконують за нарядом-допуском, розробляють на строк до трьох років. Його погоджує служба охорони праці та затверджує керівник структурного підрозділу підприємства.

Роботи підвищеної небезпеки може виконувати бригада у складі не менше двох працівників (разом із керівником робіт), а роботи всередині технологічного обладнання, апаратів — бригада у складі не менше трьох працівників.

Відповідальними особами за організацію і безпечне проведення робіт є працівник, який видає наряд-допуск, допускач до роботи, керівник робіт, члени бригади.

Положення регламентує обов’язки й дії допускача до роботи, а також визначає, де і як реєструвати наряди-допуски та акти-допуски.

Цей документ містить основні вимоги безпеки під час організації застосування нарядів-допусків та не обмежує право роботодавця встановлювати додаткові вимоги. Додаткові вимоги, які передбачаються безпосередньо на місці проведення робіт, оформлюються актом з охорони праці, що діє на підприємстві, та не мають суперечити цьому Положенню.

Корисні статті за темою з Довідника

25 вересня

Скасовано наказ МОЗ про санітарно-гігієнічні характеристики умов праці

Санітарно-гігієнічна характеристика умов праціСкачати

Щоб увідповіднити нормативно-правові акти законодавству України, МОЗ скасувало свій наказ від 13.12.2004 № 614 «Про затвердження Порядку складання та вимоги до санітарно-гігієнічних характеристик умов праці» (на підставі наказу МОЗ «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров’я України від 13 грудня 2004 року № 614» від 27.06.2019 № 1461, що діє з 09.08.2019).

Процедуру складання санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них із 1 липня цього року визначає Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджений постановою КМУ від 17.04.2019 № 337.

Як розслідувати нещасний випадок за новим порядком

Відповідно до нього у разі підозри наявності в працівника хронічного професійного захворювання (отруєння) з метою встановлення діагнозу складається санітарно-гігієнічна характеристика умов праці (далі — санітарно-гігієнічна характеристика), що є одним з документів, з урахуванням якого вирішується питання про зв’язок хронічного професійного захворювання (отруєння) з впливом шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу.

Санітарно-гігієнічна характеристика складається лікарем з гігієни праці територіального органу Держпраці за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює хворий, на запит керівника закладу охорони здоров’я, що забезпечує надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, за поданням лікаря-профпатолога із залученням (у разі потреби) голови та членів комісії закладу охорони здоров’я, який проводить періодичні медичні огляди.

Санітарно-гігієнічна характеристика може бути використана протягом п’яти років, якщо умови праці працівника за цей час не змінилися, що підтверджується довідкою роботодавця (особи) або відповідного територіального органу Держпраці.

Атестація робочих місць за умовами праці

17 вересня

Працівник помер під час сексу у відрядженні

Француз помер від зупинки серця, коли займався сексом із незнайомкою в готельному номері.

Інструкція з надання домедичної допомогиСкачати

З огляду на те, що чоловік на той момент перебував у відрядженні, паризький суд кваліфікував смерть як «нещасний випадок на виробництві».

Компанію-роботодавця зобов’язали виплатити компенсацію родині померлого.

Представники фірми наполягали, що, перебуваючи у номері, чоловік не виконував робочі обов’язки, компанія не має нести за його смерть жодної відповідальності.

Вас також можуть зацікавити такі статті

Проте суд такі аргументи не переконали. За французькими законами, роботодавець відповідає за будь-які ситуації, що можуть трапитися з їхнім працівником під час відрядження, пояснив суддя.

«Роботодавець забезпечує соціальний захист працівника протягом усього періоду його відрядження - безвідносно до обставин», — йдеться в судовому вироку.

Прізвище померлого не розголошують — відомо лише, що його звали Ксавьє.

Він працював інженером у компанії TSO, яка спеціалізується на обслуговуванні залізниці.

Чоловік помер ще у 2013 році, проте вирок у цій справі винесли тільки зараз.

Джерело: BBC Україна

Курити на підприємстві — можна чи зась?

3 вересня

Затверджено нові Порядки державного контролю та нагляду за додержанням законодавства про працю

Контролери Держпраці на порозі: як відбуватиметься перевірка

Постановою КМУ від 21.08.2019 № 823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» затверджено: 

  • Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
  • Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.

Нові Порядки державного контролю та нагляду за додержанням законодавства про працюскачати

Ця постанова також відновлює право органів місцевого самоврядування здійснювати контроль за працею з питань:

  • своєчасного та у повному обсязі оплати праці;
  • дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці;
  • оформлення трудових відносин.

Нові Порядки мають набрати чинності з дня офіційного опублікування Постанови №823.

Як уникнути штрафів

3 вересня

З листопада в Україні використовуватимуть сучасні системи пожежогасіння тонкорозпиленою водою

Зміни до державних будівельних норм щодо проектування систем протипожежного захистуСкачати

Опубліковано нові зміни до державних будівельних норм (далі — ДБН) щодо проектування систем протипожежного захисту. Вони почнуть діяти вже з 1 листопада цього року.

Зокрема, введено можливість при проектуванні систем протипожежного захисту передбачати сучасні системи пожежогасіння тонкорозпиленою водою, що набагато ефективніше та краще, ніж гасити пожежі звичайними методами.

Протипожежний режим на підприємстві

Сьогодні у 90% випадках пожежу ліквідують з використанням води. Але якщо це робити звичайними методами, то не тільки застосовуються набагато більші об’єми води, а, отже, і проектуються більші резервуари для зберігання, також руйнуються важливі цінні речі та майно, затоплюються об’єкти. Гасіння пожежі тонкорозпиленою водою довело свою ефективність у світі і тому запроваджено можливість використання цієї технології також в Україні.

Тонке розпилювання води представляє собою хмару або туман із дрібнодисперсних крапель води, що з’являється завдяки спеціальній технології видування високого тиску. За рахунок цього таке пожежогасіння здатне охоплювати та розпорошуватися на більші площі горіння, а також вбирати в себе тверді частинки диму. Це, у свою чергу, значно знижує ризики сильного задимлення приміщень.

Ця технологія може використовуватися при проектуванні систем протипожежного захисту в будівлях різного призначення — в житлових будинках, громадських закладах, соціальних об’єктах, таких як школи та дитячі садки тощо.

Проектування, монтування та підтримання експлуатаційної придатності таких систем повинні здійснюватися згідно з вимогами ДСТУ CEN/TS 14972 «Стаціонарні системи пожежогасіння. Системи пожежогасіння тонкорозпиленою водою. Проектування і монтаж».

Зміни у ДБН розроблені фахівцями ВГО «Український союз пожежної та техногенної безпеки».

Державні будівельні норми (ДБН) — обов’язкові до виконання нормативні акти, які використовуються під час проектування нових та реконструкції існуючих будівель, кварталів, мікрорайонів, вулиць і доріг відповідно до їх призначення.

Пожежна безпека

29 серпня

Набули чинності нові типові форми документів у сфері державного ринкового нагляду і державного контролю продукції

Про затвердження типових форм документів у сфері державного ринкового нагляду і державного контролю продукціїСкачати Акт перевірки додержання вимог щодо представлення продукції за місцем проведення ярмарку, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, що не відповідає встановленим вимогамСкачати Акт перевірки характеристик продукціїСкачати Направлення на проведення перевіркиСкачати

18 липня 2019 року набув чинності наказ Мінекономрозвитку № 667 від 19.04.2019 «Про затвердження типових форм документів у сфері державного ринкового нагляду і державного контролю продукції».

За якими критеріями перевірятимуть підприємства

 Зокрема цим документом затверджено такі типові форми документів, як-от:

  • направлення на проведення перевірки;
  • акт перевірки характеристик продукції;
  • акт перевірки додержання вимог щодо представлення продукції за місцем проведення ярмарку, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, що не відповідає встановленим вимогам;
  • акт перевірки стану виконання суб’єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів;
  • припис про негайне усунення порушень вимог щодо представлення за місцем проведення ярмарку, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, що не відповідає встановленим вимогам;
  • рішення про негайне припинення представлення продукції за місцем проведення відповідного ярмарку, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, що не відповідає встановленим вимогам;
  • рішення про відбір зразків продукції;
  • рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів;
  • рішення про внесення змін до рішення;
  • рішення про скасування рішення;
  • рішення про знищення продукції або приведення її в інший спосіб до стану, що виключає її використання.

Як уникнути штрафів

24 серпня

З Днем Незалежності!

Бажаємо усім миру та гармонії. Нехай у ваших оселях панує щастя, радість і злагода.

З днем народження, країно!
Зі святом нас усіх!
Ми – нація єдина,
А наша зброя – гумор й сміх!
Ми – веселі, щирі, добрі,
Не страшні нам дощ і сніг,
Ми – сміливі і хоробрі,
Тож зі святом нас усіх!

21 серпня

З 1 жовтня – нові будівельні норми, які посилюють пожежну безпеку в готелях

Зміни у ДБН «Готелі»СКАЧАТИ

Міністерство значно посилило обов’язкові вимоги дотримання пожежної безпеки будівель готелів. У готелях мають бути нові сучасні системи пожежогасіння.

Зокрема, новими у ДБН стали такі пункти:

  • готелі потрібно облаштовувати системами протипожежного захисту згідно з ДБН «Системи протипожежного захисту»;
  • під’їзд пожежних автомашин до будівель готелів слід передбачати згідно з ДБН «Планування і забудова територій». Такий під’їзд має бути забезпечений і до основних евакуаційних виходів та входів, що ведуть до пожежних ліфтів. 

Зміни у ДБН «Готелі» розроблені ПАТ «КиївЗНДІЕП» та вступають в дію з 1 жовтня 2019 року.

СКАЧАТИ

 

Збереглись вимоги щодо ступеня вогнестійкості будівель готелів та допустимих при цьому кількості поверхів та площі протипожежних відсіків.

Також допустимо розміщувати готелі на 1-3 поверхах громадських будівель іншого призначення та житлових будинках І-ІІІ ступенів вогнестійкості за умови їх відокремлення в протипожежний відсік та передбачення окремих шляхів евакуації.

Новими змінами рекомендовано:

Облаштовувати в готелях вхід лише за безконтактними картками, а в номерах готелів категорії *** та вище – додатково облаштовувати системи охоронної сигналізації.

Нагадуємо, що Державні будівельні норми (ДБН) – обов’язкові до виконання нормативні акти, які використовуються під час проектування нових та реконструкції існуючих будівель, кварталів, мікрорайонів, вулиць і доріг відповідно до їх призначення.

Організовуємо роботу з охорони праці Ірина Шкарівськаадвокат Один фахівець відповідає одночасно за охорону праці, пожежну безпеку та цивільний захист Чи правомірно?